Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Material, DGRFP Iasi
Executarea silită începe prin comunicarea somației.
Dacă în termen de 15 zile de la comunicarea somației nu se stinge debitul sau nu se notifică organul fiscal cu privire la intenția de a demara procedura de mediere, se continuă măsurile de executare silită.
Somația este însoțită de un exemplar al titlului executoriu emis de organul de executare silită.
Somația cuprinde, pe lângă elementele prevăzute la art. 46 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, următoarele:
- numărul dosarului de executare,
- suma pentru care se începe executarea silită,
- termenul în care cel somat urmează să plătească suma prevăzută în titlul executoriu,
- indicarea consecințelor nerespectării acesteia,
- posibilitatea de a intra într-o procedură de mediere.
În cazul în care debitorul are de încasat sume certe, lichide și exigibile de la autorități sau instituții publice, executarea silită se continuă prin poprirea acestor sume ori de câte ori, ulterior comunicării somației, se depune la organul fiscal un document eliberat de autoritatea sau instituția publică respectivă prin care se certifică că sumele sunt certe, lichide și exigibile.
Nu sunt considerate sume exigibile sumele aflate în litigiu.
Urmărirea imobilului, în baza somaţiei, se notează la cererea organului fiscal în cartea funciară, asupra bunurilor imobile ale debitorului, indiferent de modalitatea dreptului de proprietate, respectiv proprietate exclusivă, devălmăşie sau coproprietate.
Procedura de mediere
În vederea realizării procedurii de mediere, debitorul notifică organul fiscal cu privire la intenția sa în termen de 15 zile de la primirea somației. La notificare se anexează documente și informații care să susțină situația sa economică și financiară.
În termen de maximum 10 zile de la primirea notificării, organul fiscal are obligația să organizeze întâlnirea cu contribuabilul în vederea procedurii de mediere. În cazul în care debitorul este înrolat în spaţiul privat virtual, înştiinţarea privind organizarea întâlnirii în vederea realizării procedurii de mediere se comunică prin această modalitate.
Procedura de mediere constă în:
a) clarificarea întinderii obligației fiscale înscrise în somație, dacă respectivul debitor are obiecții cu privire la aceasta;
b) analiza de către organul fiscal împreună cu debitorul a situației economice și financiare a debitorului în scopul identificării unor soluții optime de stingere a obligațiilor fiscale, inclusiv posibilitatea de a beneficia de înlesnirile la plată prevăzute de lege.
Potrivit O.P.A.N.A.F. nr. 1757/2019 din 28 iunie 2019 pentru aprobarea Procedurii de mediere, precum şi a documentelor pe care debitorii le prezintă în vederea susţinerii situaţiei economice şi financiar, fac obiectul procedurii de mediere între organul fiscal şi
debitor obligaţiile fiscale, amenzile de orice fel, precum şi alte creanţe bugetare, individualizate în somaţia pentru care a fost depusă notificarea Rezultatul medierii, precum și soluțiile optime de stingere a obligațiilor fiscale se consemnează într-un proces-verbal.
În situația în care în termen de 15 zile de la finalizarea medierii nu se stinge debitul sau nu se solicită înlesnirea la plată, organul fiscal continuă măsurile de executare silită.
Procedura de executare silită nu începe de la data la care debitorul notifică organului fiscal intenția de mediere.